سیدزاده | شهرآرانیوز؛ «قیمت خودرو داره به نحوی افزایش پیدا میکنه که اگه دنبال خرید خودرو باشین، از یک نمایشگاه که خارج بشین تا رسیدن به نمایشگاه دیگه امکان خرید رو کامل از دست میدین.» این فقط یکی از انبوه واکنشهایی است که مردم این روزها در شبکههای اجتماعی نسبت به بیشتر شدن قیمت خودرو نشان داده اند. واکنشهایی که زیادند و بسیاری از آنها با چاشنی شوخی وخنده، اما در دل خود حقیقت تلخی را به تصویر میکشد و سؤال بزرگی را مطرح میکند که ریشه این افزایش قیمت بی سروسامان در بازار خودرو را باید در کجا جست وجو کرد؟
بسیاری از کاربران دارند پای پستها و توییتهای خود از هشتگ مافیای خودرو استفاده میکنند و خواستار کنترل و شفاف سازی در این باره هستند. همین چند وقت پیش بود که خبر افزایش قیمت سمند، فقط در عرض یک روز به مبلغ ۴۰ میلیون تومان دود را از سر بسیاری بلند کرد، البته این اتفاق در آن بازه زمانی برای سمند خیلی سروصدا کرد؛ اما خودروهای دیگر هم از این اتفاق بی نصیب نماندند.
فقط محض نمونه خدمت تان عرض کنیم که، دوشنبه، ۲۹ فروردین، قیمت پژو ۲۰۷ اتوماتیک به ۵۴۷ میلیون تومان رسید. قیمت پراید ۱۱۱ دو میلیون تومان بیشتر از روز گذشته بود و به ۱۹۷ میلیون تومان رسید. تیبا پنج میلیون تومان کم شد و به ۱۹۰ میلیون تومان رسید. پژو پارس هم با ۱۲ میلیون تومان کاهش نسبت به روز گذشته به زیر ۳۰۰ میلیون تومان بازگشت و ۲۹۰ میلیون تومان معامله شد. این افزایش قیمتها البته مثل همیشه خود به خود با کیفیت خودروها هم قیاس میشود. قیمتهایی که به سرعت بالا میرود و آپشنها و کیفیتی که ارتقا پیدا نمیکند و تکان نمیخورد.
سردار سید تیمور حسینی، جانشین پلیس راهنمایی و رانندگی، در صحبتهای تازه خود در انتقاد به موضوع کیفیت خودروها که به نظر میرسد حالا بسیار بیشتر از قبل محل بحث شده، از این گفت که فاصله بسیار زیادی تا رسیدن به نقطه مطلوب در صنعت خودروسازی داریم: «وقتی از ترمز A. B. S و کیسه هوا صحبت میکنیم اینها جزو آپشنها و امکاناتی است که خیلی قدیمی شده است. امروز دنیا به سمت خودروهای هوشمند و خودران رفته که دیگر نیازی به حضور راننده در آن وجود نداشته باشد. امروز وقتی خودمان را با فناوری روز دنیا مقایسه میکنیم میبینیم که فاصله ما با آنها کهکشانی است.
در این میان، اما آنچه که بیشتر مایه تأسف است این است که خودروسازان ما هیچ وقت ایراد خودشان را نپذیرفتند و از بابت این ایراد هیچ وقت از مردم عذرخواهی نکردند. همیشه حق به جانب گفتند که ما بهترینیم. خودروسازی ما فاصله اش با استانداردهای روز دنیا کهکشانی است و نتیجه امتیازاتی که طی این سالها به شکل انحصار و رانت داده شده حیف و میل میلیاردها میلیارد سرمایه این کشور و تسهیل در تصادفها و افزایش جانباختگان و تحمیل هزینههای هنگفت به کشور است.»